Tuesday 26 June 2012

Kismis & kehebatannya ^ ^

Assalamualaikum & salam barakah hari Rabu yg ok2 saja bg ku...

Ape kena la hari ni topik pasal kismis, bukan xde benda nk citer..sebaliknya nak share citer la ni heheee.

Dulu masa sekolah rendah lagi, aku mmg suka beli kismis.yg ade jual kt sekolah la tp...sekotak RM1 tu ja..kecik dl mane ade duit nk beli bnyk2...kenapa aku suka mkn kismis...sbb sebelum UPSR & SPRA lg aku da di psyco kan oleh cikgu2, ustaz2, serta ustazah... derang ckp mkn kismis bagus utk minda....jiwa & fikiran budak kecik yg baru nk berkembang maju mcm aku, hanya terima je ape yg depa bebel2..and aku accept semua as advice & pd aku, patut di ikuti sbb aku pon mmg psyco juga..nk result bagus utk UPSR kononnya..tho masa depan ape aku nk jadi pon masih kelam...tak tahu yg mana satu nk jd.hehe

Alkisahnya jugak, aku salu bengang tiap kali beli aku akn simpan dlm laci mesin jahit mak aku... sebab xnak sape2 makan..aku dah la saving makan ikut peraturan...7 biji tiap pagi kau.kekeke .walaupon ikut hati mmg bole habis sekotak terus. tapi seringkali aku dibuli..xtahula sape yg makan kismis aku salu je jd ringan the next day aku nak makan! hee mayb kakak aku la.tp pasti bukan mak..haha

Habis merapu la aku ni... sebenarnya nak share tentang pemakanan yg bagus utk otak....thx Mr Google...harini lets learn about raisin & its benefit ^ ^..sambil type sambil mkn kismis hehe :P

mmm sedapnya ^ ^



Kebaikan kismis dari sudut pandangan Islam:


1. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian”.


2. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitan (empedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih”.


3. Imam Ali a.s. bersabda: “Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi”.


4. Imam Ali a.s. bersabda: “Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesehatan jiwa”.


5. Pada riwayat lain dari Abi Ja’far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyehatkan jiwa”




** So my point here; kismis bagus diamalkan bukan saja utk org sakit, tp juga utk org sihat walafiat. Yg pregnant mom tu, kalau batuk2 xhilang...cubala amalkan makan kismis...sbb i da try & mmg ia bantu kalau batuk berkahak (ewww !) yela sbb kalau kita pregnant kita mesti fikir 10 kali nk minum ubat batuk sbb xnk bg effect buruk kt little one kan?? thats me...haritu demam sesema batuk, xmkn ubt yg doc prescribe..sbb for me tho dosage yg doc bg tu mmg sesuai utk kita, it is still drug..cuma sbb xtahan hingus meleleh ...tpaksa telan sebijik je ubt sesema..itu pun i feel bad sgt dah... haha




Khasiat lain:



  • Membantu meningkatkan daya ingatan dan hafalan.
  • Memperbaiki circulation (termasuk varicose veins, bengkak, lebam dan kabur penglihatan).
  • Melawaskan pembuangan air besar.
  • Melindungi hati.
  • Memperbaiki ton dan keanjalan kulit.
  • Melawan bakteria mulut yang menyebabkan pereputan gigi.
  • Kismis adalah satu “manisan” asli ciptaan Allah SWT
  • Ia adalah sejenis buah-buahan kering yang berkhasiat di bumi ini
  • Ia tidak mengandungi kolestrol atau lemak serta rendah kandungan garam
  • Ia membekal tubuh badan dengan banyak vitamin dan mineral yang penting seperti zat besi, potassium, magnesium, kalsium dan vitamin B1, B3 dan B6
  • Serta zat besi untuk pembinaan darah bagi pengangkutan oksigen ke otak dan ke seluruh badan
  • Kismis juga merupakan serat yang baik dan kaya dengan agen anti-oksida (anti-penuaan)
  • Ia mengandungi fruktosa (sejenis gula ringkas yang asli) yang dapat dihadamkan dengan cepat untuk tenaga segera.



** 2nd point, kismis bagus untuk pembentukan darah merah...ibu mengandung yg enemic, bagus amalkan ni selain kurma merah cina...haaa...kurma merah ni lagi la ade rahsia tersembunyi..kekeke..dulu sempat belajar dgn my sister zue masa dia pregnantkan quyum..tahula bila kawen dgn chinese...mcm2 la mknn kesihatan cina ditelannya...tp mmg bagus cuz i ve try it...so next time. i will share recipe kurma merah ni..bukan sebarangan makan tau hehe.. so stay tuned!




inila rupa kurma merah cina yg kering..kecik je saiz dia





ni intro cara nak memasaknya hehe :)








XOXO



No comments:

Post a Comment