Tuesday 17 January 2012

TIPS MEMASAK :)

ape mimpi duk cakap pasal memasak je lately ni kan?
sbb dah nak kawen maka, mmg kena belajar masak, walaupun sikit2 :)

last weekend dah belajar buat moist choc cake kukus.. walau pun macam bantat sikit, mayb sebab
lama sangat kukus...hehe, tp cantik, and rase dia sedap
, xmanis sgt, tho aku letak topping chocolate gak :)

my mom bagi gred B, Nash bagi B-, mak mertua bagi A -

haha!

ala-ala melimpah gitu

ready to eat



this weekend, i plan to cook ketam masak lomak cili padi, aku mmg hantu pedas,
tapi sbb nash xleh mkn pedas sgt, maka nya,
aku akan kurangkan cili..hehehe

 adekah ia akan jadi seperti ni??

hopefully yeah..

yumyum!!


and tadi jugak ade googled, how to be managable...i mean, sbb aku keje, sambung blaja lagi..
nak masak kene la ptg2 bwg, blender or tumbuk2 semua tu...

cara terbaik, sedia kan semua bahan2 tu awal2... blender cili kering dgn bawang siap2, simpan dlm fridge..
tapi make sure disimpan dlm bekas tetutup..
.and then, bahan yg perlu tumbuk, tumbuk awal2 and simpan dlm tupperwear yeah..

ikan, ayam, udang, sotong, siang awal2 dan simpan, utk ikan, orang kata kalau nk rase fresh tu ade, terus lumur dgn kunyit hidup dan garam, kalau nk sedap lagi tambah garam..simpan dlm bekas bertutup
bila tgk tips ni, just like what arwah nenek i salu buat, dia memang bab masak, nk kne cukup bahan....

my mom pulak, masak style sempoi, ape yg ado, fridge memang sepah xyah ckp, tapi aku ni mcm ade ciri2 nk jd mcm mak aku gak kot, hehe..sbb aku busy mmg xsempat nk kemas bilik,selalunya, haih, hopefully bole berubah la perangai aku nih :((



wassalam....

No comments:

Post a Comment